Język Angielski – wymagania
ZAKRES MATERIAŁU
z języka angielskiego dla kandydatów do klasy I liceum dwujęzycznego
w cyklu czteroletnim (dla absolwentów szkoły podstawowej)
Zakres materiału wymagany od kandydatów do klasy I opracowany został w oparciu o wymagania egzaminacyjne do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym (poziom B1/ B1+ Europejskiego Schemat Opisu Kształcenia Językowego) .
Program nauczania liceum dwujęzycznego stanowi kontynuację programu nauczania szkoły podstawowej, jednak od kandydatów wymagane jest wykazanie się opanowaniem w jak najwyższym stopniu sprawności wymienionych w podstawie programowej szkoły podstawowej.
Podczas testu kompetencji sprawdzane będą następujące umiejętności:
- Sprawność rozumienia tekstu czytanego:
a) rozumienia ogólnego sensu dłuższych i bardziej złożonych tekstów, również przy pobieżnym czytaniu,
b) pełne rozumienie prostego tekstu narracyjnego
c) rozumienie ogólnego sensu tekstu, który zawiera fragmenty niezrozumiałe,
d) rozumienie kontekstu sytuacyjnego krótkich tekstów;
e) wyszukiwanie żądanej informacji lub szczegółu z częściowo niezrozumiałego tekstu. - Sprawność pisania:
a) formułowanie, w miarę zróżnicowanej pod względem morfosyntaktycznym i leksykalnym, krótkiej wypowiedzi pisemnej,
b) prawidłowe stosowanie zasad ortografii i podstaw interpunkcji.
Zakres struktur gramatycznych umożliwiających osiągnięcie i pełną realizację powyższych sprawności:
- Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach:
Simple Present,
Present Continuous (Progressive),
Present Perfect,
Present Perfect Continuous (Progressive),
Simple Past,
Past Continuous (Progressive),
Simple Future
Past Perfect
Future Continuous (Progressive)
Future in the Past
- Zdania w stronie biernej w wyżej wymienionych czasach.
- Zdania w trybie rozkazującym.
- Proste twierdzenia w mowie zależnej.
- Rozkazy/polecenia w mowie zależnej.
- Zdania z podmiotem there np. (there are.., there will be) oraz it (np. It is hard to say)
- Pytania typu Question Tag.
- Okresy warunkowe (typu 0, I, II ).
- Podstawowe konstrukcje z bezokolicznikiem i rzeczownikiem odsłownym (gerund): czasownik + bezokolicznik lub gerund (np. go to do, used to do, enjoy doing); czasownik + dopełnienie + bezokolicznik (np. tell sb. to do, order sb. to do); przymiotnik + bezokolicznik (np. ready to do, too old to do); wyrażenie be going to.
- Czasowniki posiłkowe i modalne (be, have, do, may, might, must, can, could, will, would, shall, should, ought to, need)
- Czasowniki regularne i nieregularne.
- Imiesłów czynny i bierny.
- Najczęściej używane czasowniki typu Phrasal Verb
- Rzeczowniki – regularna i nieregularna liczba mnoga, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, forma dzierżawcza (of i Saxon Genitive),
- Przedimki – podstawowe użycie.
- Przymiotniki – stopniowanie regularne i nieregularne; użycie przymiotników z so i such (np. She’s so bright. She’s such a bright girl.); przymiotniki dzierżawcze (my, your etc.)
- Przysłówki – stopniowanie regularne i nieregularne, użycie too i enough.
- Zaimki – osobowe (I, you etc.); wskazujące (this, that etc.); dzierżawcze (mine, yours etc.); względne (who, which etc); zwrotne (myself, themselves etc.); wzajemne (each other, one another); nieokreślone (some, any, every, no + złożenia), określniki: much, many, few, a few, little, a little, each, both, all, none, neither, either, other, another, the other, others.
- Liczebniki – główne i porządkowe.
- Przyimki i wyrażenia przyimkowe do wyrażania czasu, miejsca, sposobu etc. oraz najczęstsze połączenia z czasownikami i przymiotnikami (np. listen to, afraid of).
- Spójniki – and, but, unless, that, until, while, after, before, because, so, although etc.